Länder jag har besökt (60): Sverige, Norge, Finland, Danmark, Island, Estland, Lettland, Litauen, England, Skottland, Irland, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Monaco, Luxemburg, Schweiz, Liechtenstein, Österrike, Polen, Ryssland, Tjeckien, Slovakien, Grekland, Cypern, Turkiet, Ungern, Kroatien, Slovenien, Italien, Vatikanstaten, San Marino, Spanien, Gibraltar, Portugal, Malta, USA, Canada, Bahamas, Antigua och Barbuda, Barbados, Dominica, Grenada, Saint Kitts och Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent och Grenadinerna, Trinidad och Tobago, Jamaica, Mexico, Belize, Honduras, Venezuela, Kina, Japan, Thailand, Mauritius, Förenade Arabemiraten, Bahrain & Qatar

Platser/resor jag vill besöka/göra

Efter varje land listar jag de platser jag besökt som finns med på Unesco:s världsarvslista (129)

Kryssningar jag gjort:
NCL Pride of America, Honolulu (Oahu) - Kahului (Maui) - Hilo (Hawaii) - Kna (Hawaii) - Nawiliwili (Kauai) - Honolulu (Oahu), 20110827-20110903
Norweigan Jade, Venedig (Italien) - Dubrovnik (Kroatien) - Aten (Grekland) - Kusadasi (Turkiet) - Split (Kroatien) - Venedig (Italien), 20140531-20140606
Norweigan Epic, Barcelona (Spanien) - Neapel (Italien) - Civitavecchia (Italien) - Pisa (Italien) - Cannes (Frankrike) - Palma de Mallorca (Spanien) - Barcelona (Spanien), 20140831-20140906
MCS Armonia, Las Palmas (Grand Canaria) - Puerto del Rosario (Fuerteventura) - Funchal (Madeira) - Santa Cruz (La Palma) - Santa Cruz (Teneriffa) - Las Palmas (Gran Canaria), 20141206-20141213
Norweigan Dawn, New Orleans (USA) - Cozumel (Mexico) - Belize City (Belize) - Roatan (Honduras) - Costa Maya (Mexico) - New Orleans (USA), 20150405-20150411
MCS Preziosa, Civitavecchia/Rom (Italien) - Palermo (Sicilien) - Cagliari (Sardinien)- Palma de Mallorca (Spanien) - Valencia (Spanien) - Marseille (Frankrike) - Genua (Italien) - Civitavecchia/Rom (Italien), 20151011-20151018
Norweigan Dawn, Boston (USA) - Portland,ME (USA) - Halifax (Canada) - Charlottetown,PEI (Canada) - Gaspesie (Canada) - La Baie (Canada) - Quebec City (Canada), 20160909-20160915
MSC Fantasia, Dubai (Förenade arabemiraten) - Abu Dahbi (Förenade arabemiraten) - Manama (Bahrain) - Doha (Qatar) - Dubai (Förenade arabemiraten), 20170318-20170325
MSC Musica, Venedig (Italien) - Brindisi (Italien) - Katakolon (Grekland) - Santorini (Grekland) - Pireus (Grekland) - Corfu (Grekland) - Kotor (Makedonien) - Venedig (Italien), 20171022-20171029 MSC Preziosa, Pointe-à-Pitre (Guadeloupe) - Casties (St Lucia) - Bridgetown (Barbados) - Port of Spain (Trinidad) - Saint George's (Grenada) - Kingstown (Saint Vincent) - Fort de France (Martinique) - Point-a-Pitre (Guadeloupe) - Road Town (B V I) - Philipsburg (Sint Maarten) - Roseau (Dominica) - Basseterre (St Kitts) - St John's (Antigua) - Fort de France (Martinique) - Pointe-à-Pitre (Guadeloupe), 20190120-20190203
MSC Bellissima, Barcelona (Spanien) - Marseille (Frankrike) - Genua (Italien) - Neapel (Italien) - Messina (Sicilien) - Valetta (Malta) - Barcelona (Spanien)
MSC Armonia, Miami (USA) - Montego Bay (Jamaica) - George Town, Cayman Island (Strbritannien) - Costa Maya (Mexico) - Oceans Cay (Bahamas) - Miami (USA)

Sverige

Självklart har jag besökt detta land. Jag är född och uppvuxen här så det vore konstigt annars. Något som kanske inte är så vanligt är dock att jag har besökt alla Sveriges landskap. Från söder till norr…

Sommaren 2012 blev det en weekend i Stockholm. Lite ovanligt eftersom jag har bott här i hela mitt liv. Bestämde mig för att vara turist i min egen stad och besökte Stockholm slott, Vasamuseet och Kaknästornet. Gick långa promenader på Söder och på Djurgården samt åkte turen "Under Stockholms broar".

Norge

Trots att detta är vårat grannland har jag bara besökt det några få gånger. De flesta gångerna vara bara snabba visiter till Oslo. En gången såg jag i alla fall lite mer av landet. Jag och min far bilade runt i en vecka och fick uppleva en hel del. Vi råkade ut för snöoväder så att vägarna stängdes av, men efter att ha åkt igenom en lång tunnel så var det sommarväder igen. Efter nästa tunnel var det snö och vi höll på att blåsa ner i en sjö. Där blev vi kvar en stund, det gick inte att komma någonstans. Till slut fick vi hjälp och efter nästa tunnel var det åter igen sommarväder…

Finland

Hit har det inte heller blivit så många besök fastän det ligger så nära. Har varit på kryssning några gånger, men bara gått av båten över dagen. När jag var yngre så var jag på campingsemester på Åland och det räknas ju till Finland. Det blev också en snabbvisit i Torneå när vi bilade förbi.

Danmark

Detta land har jag besökt och åkt igenom så många gånger att jag har tappat räkningen. När jag var yngre så brukade vi ha campingsemester här. När vi bilat ner till Europa så passeras Danmark på vägen. Dessutom har jag spelat många fotbollsturneringar i detta land. Vi vann till och med år 2001!

Sommaren 2003 besökte jag Bornholm med mina föräldrar. Det var bara en kort visit på tre dagar men vi hann resa runt en hel del på ön och se många saker.

Under 2010 blev det ett flertal besök till Köpenhamn. Det är en trevlig stad, men det mesta stänger tidigt så det blev inte mycket shopping. Det var riktigt vackert att se Tivoli i vinterskrud.

Under sommaren 2016 bilade vi i Europa och första och sista landet på denna resa blev Danmark. På återresan körde vi över broarna och passerade Odense och Roskilde.

Island

Besöket på Island gjorde att Nordens alla länder var besökta. Hit for jag och min far på sportlovet 1994. Mitt första uttryck om detta land var "Det ser ut som överjästa chokladkakor med florsocker på". Detta var min barnsliga beskrivning för lavasten med snö på. Veckan på Island var kall och snöig, men vi han med att se en hel del. Vi badade i "Blå lagunen", red på Islandshäst, körde i dimman till vi hittade en jökel och tittade på den otroliga arkitekturen.

Istället för att bara mellanlanda här på vår väg till USA så stannade vi i ett par dagar sommaren 2010. Åkte runt med bil och tittade på mycket häftig natur, bla såg vi Europas största glaciär Vattnajökul.

Estland

Fick för mig att göra en kort resa hit påsken 2003. Visste inte så mycket innan jag åkte så det mesta blev en överraskning. Resan bestod mest av festande och shopping men lite turistande hann vi med. Tittade på en hel del kyrkor och gamla hus innanför ringmuren.

Det blev en ännu kortare resa hit jullovet 2004. Då mest för att komma iväg lite och shoppa.

Fick en resa hit i 25-årspresent. Så det blev en kryssning i mitten av mars 2005. Även denna gång blev det mest shopping.

Det har blivit ganska många kryssningar hit genom åren

Lettland

För att komma bort från vardagen och regnet här hemma åkte jag till Riga i slutet av oktober 2004. Det blev en resa med sjögång, shopping, balett, lyxigt boende, festande och en del turistande också.

Till Riga har det sedan blivit ett flertal kryssningar och jag tycker att staden är riktigt mysig med sin kanal som går rakt igenom stadskärnan.

Litauen

För ovanlighetens skull hade jag tur i en tävling och vann en resa till Litauen. Jag beslutade mig för att åka på våren 2008. Flög över till Vilnius och fortsatte sedan med buss till staden Druskininkai som ligger på gränsen till Vitryssland. Bodde på SPA här i en vecka och njöt. Gjorde även en utflykt till Vilnius och till den gamla huvudstaden Trakai.

England

Jag skulle vilja resa runt mer i England än vad jag har gjort. Mitt första besök var till London. Jag var bara 11 år då, men jag blev förälskad i den staden.

Mitt andra besök till detta land var när jag åkte på språkresa 1994 till Bognor Regis. En lite ort vid Englands sydkust där jag spenderade tre veckor.

Återvände till London 1998 för att läsa engelska i tre veckor under sommaren. Då lärde jag känna staden ännu mer och jag vill fortfarande återvända.

London kan inte få för många besök så hösten 2006 lånade vi ett radhus strax utanför London i knappt en vecka. Vi tog tåget in till London dagligen och turistade hela dagarna. Nytt för mig blev London Eye, Westminister Abbey och vågbrytarna. Lyckades även klämma in en musikal.

Det blev ett nytt besök i London hösten 2017 med mycket promenader, besök på Sky Garden och afternoon tea.

Under kryssningen i Karibien 2019 blev det ett stopp i Road Town på Brittiska Jungfruöarna. Det blev en dag på stranden Cane Garden Bay.

Skottland

Bilade runt i Skottland en vecka i juni 2013. Startade i Edinburgh och sen gick resan vidare till Dundee, Aberdeen, Inverness och Glasgow. På vägen hann vi besöka flera slott, whiskeydestillerier och andra sevärdheter.

Irland

Detta vackra land har tyvärr bara fått ett besök. Det var sommaren 1996 som min far och jag flög över till den gröna ön. Först spenderade vi två dagar i huvudstaden, sedan bilade vi runt den södra delen av ön. Det var mycket gröna kullar och lummiga vägar men även ett och annat torvfällt och vilset får. På Irland finns det mycket fornlämningar och vi besökte en hel del kyrkogårdar, sov i ett slott och lärde oss massor.

Tyskland

Jag har åkt igenom Tyskland flera gånger men också besökt det några gånger. Jag har för mig att vi åkte färja till Kiel en gång när jag var mindre, men då stannade vi inte så länge.
På höstlovet 1994 spenderade min far och jag några dagar i Berlin och tittade på dess sevärdigheter.
Vi gjorde en resa med klassen 1997 till Frankfurt an der Oder och bodde hos några elever där. Det var kul och lärorikt att bo i en tysk familj.

Det blev ett par arbetsresor till Berlin under 2010/2011 och blev även kvar en helg så att jag fick se lite mer av staden. Trots att det var januari så var det riktigt trevligt att spatsera runt.

Den största delen av Eurpasemestern 2016 spenderades i Tyskland. Vi zickzackades genom hela landet och hann stanna i m˚nga städer så som Dresden, Bamberg, Stuttgart, Leipzig, Hannover, Bremen och Hamburg.

Vi slutade vår bilresa i Europa sommaren 2017 genom västra Tyskland. Vi åkte längs Rhen upptill Frankfurt och sedan vidare hem. Det hann bli några världsarv på vägen.

Holland (Nederländerna)

Första gången jag besökte detta land så var det bara på genomresa till Paris. Spenderade då en natt och en dag i Amsterdam med allt dess vatten. Andra gången jag var där var på träningsläger 1998. Då bodde vi i Arnhem och såg inte så mycket annat än fotbollsplaner förutom vid en kort visit till Amsterdam.

Sommaren 2017 bilade vi ner till Frankrike och passerade genom Holland. Vi stannade i Groningen och Rotterdam. I Rotterdam tittade vi mest på den häftiga arkitekturen.

Kryssningen i januari 2019 stannade i Philipsburg, Sint Maarten. Staden är uppbygd runt stranden och strandpromenaden med en hel del lyxbutiker. Vi tog en lugn dag och hängde på stranden.

Belgien

Första gången reste jag bara igenom detta land. Men det tog ändå ganska lång tid för vi körde vilse några gånger. Dessutom övernattade vi en natt i staden Mechelen.

Andra besöket blev ett par dagar i Bryssel då lyckades jag se Manneken Pis i examenskläder.

Frankrike

Hit bilade jag och min far sommaren 1992. Först spenderade vi ett par dagar i Paris och besökte många av dess sevärdheter. Sedan reste vi vidare och besökte Euro Disney i ett par dagar. Det var kul eftersom det var helt nytt då.

Det blev en ny resa till Frankrike sensommaren 2003. Denna gång till Nice och franska Rivieran. Bodde hos min pojkvän i Juan-les-Pins och gjorde dagsutflykter med utgång därifrån.
På hösten 2003 blev det ytterligare ett besök till Nice. Den här gången gjorde jag även en tur längs Route Napoleon upp till Grenoble. Pä vägen hem där ifrån lyckades jag pricka in ytterligare ett världsarv.

För att komma ifrån ett par dagar åkte vi till Paris en weekend våren 2007. Det blev tre dagar fyllda med turistattraktioner, promenader och många turer med tunnelbanan.

Under en kryssning i Medelhavet 2014 blev det ett stopp i Cannes

På kryssning hösten 2015 stannade vi en dag i Marseille och strosade lite i hamnen.

Största delen av vår bilsemester 2017 spenderades i Frankrike. Vi började i Normandie och fortsatte sedan ner till Bordeaux innan vi åkte österut till Lyon och vidare till Strasbourg ch Tyskland.

På kryssningen i januari 2019 startade vi från Pointe-à-Pitre på Guadeloupe som är en del av Frankrike. Vi bilade i en dag på ön innan vi klev ombord och hann se vattenfall, mysiga städer och stränder. Under kryssningen passerade vi Guadeloupe en gång till och då besökte vi den lilla ön Îlet du Gosier. Två gånger under kryssningen passerade vi Fort-de-France på Martinique. Första gången tog vi in utflykt norrut längs kusten upp till Saint-Pierre som begravdes i ett vulkanutbrott för över 100 år sedan. Hann även besöka ett romdestilleri. Andra gången vi stannade till här gick vi runt lite i stan.

Monaco

Hit blev det en dagstur under mitt besök på franska Rivieran hösten 2003. Strosade runt i staden/landet och tittade på bla palatset och ett casino.

Luxemburg

Jag vet inte vad jag ska säga om det här landet. Jag kommer inte ihåg så mycket av det. Dels för att vi åkte igenom det ganska fort, men även för att jag bara var 12 år. Vi bilade igenom det på vägen hem från Frankrike. Det jag kommer ihåg är att vi stannade på ett stort köpcentrum och jag köpte en lila papperskorg till mitt rum.

Schweiz

Jag vet inte om jag besökt detta land mer än en gång, men jag tror inte det. Vi gjorde ett besök hit med klassen 1999. Då var vi i Genève på partikelinstitutet CERN och lärde oss en del om partikelkollisioner. Vi fick även besöka FN:s och Röda korsets Europahögkvarter.

Under två jobbresor till Zürich 2010 lyckades jag se mig omkring lite nere på stan

2016 blev det ett stopp i St Moritz

Liechtenstein

Körde igenom Liechtenstein och besökte Vaduz sommaren 2016.

Österrike

Jag har bilat igenom detta land två gånger. Den första gången var på väg till Italien och den andra på väg från Italien. Men jag har även haft en kortare semester i Wien år 2002. Det var en kul weekend, men tyvärr så snöade det just de dagar vi var där. Dagarna innan och dagarna efter var det strålande sol.

Sommaren 2016 tog vi oss åter igen hit med bil och den hör gången stannade vi och besökte Salzburg och sedan ner till Zell am See och vidare genom Grossglocknerpasset.

Polen

Ett land som jag faktiskt inte funderat så mycket på att besöka men som fick ett besök hösten 1996. Då åkte vi dit på en resa med klassen. Vi skulle ta reda på hur det var att leva som elev i polen, men det blev även en resa som gjorde att klassen lärde känna varandra mycket bra. Vi fick se en del av vardagslivet men besökte också en del annorlunda platser. Vi besökte till exempel klostret Jasna Góra i staden Częstochowa där vi bodde. Där kan man se den "Svarta madonnan" som är en viktig romersk-katolsk ikon.

Våren 2016 tog vi en weekend i Warszawa. Det var härligt väder så vi kunde verkligen njuta av staden, floden och parkerna.

Sommaren 2018 började vi med att ta färjan över til Gdansk i Polen. Sedan besökte vi Sopot och Gdynia och kommande dagar fortsatte vi söderut till Częstochowa och Krakow innan vi åkte ut ur Polen.

Ryssland

Efter att i många år velat besöka Ryssland blev det en kort endagarstur i Sankt Petersburg i början av sommaren 2011. Vi hann se många av de kända byggnaderna från utsidan, men tyvärr var Erimitaget stängt så vi kunde inte gå in och titta på samlingarna.

Tjeckien

Tog en kort men intensiv weekend til Prag i slutet av mars 2008. Våren hade kommt lite längre här och solen förgylde turistandet. Vi lyckdes se de stora sevärdheterna i centrala Prag, gick långa promenader, satt på café och åt goda middagar med gott vin. Det enda negativa med den här semestern förutom att den var för kort var att fötter och knän värkte ordentligt på kvällarna.

Slovakien

Under sommaren 2018 åkte vi igenom Slovakien och besökte städerna Martin och Bratislava.

Grekland

Första gången jag besökte Grekland var jag på ön Samos. Det var en två veckors semester i staden Pythagorio 1997 och det var riktigt varmt och skönt. Men som vanligt när jag är på semester så kan jag inte bara ligga på stranden. Så det blev ett besök till ett gammalt vattenledningssystem som går rakt igenom berget.

Andra besöket till Grekland var sommaren 2002 och då semestrade jag på ön Egina strax utanför Aten. Så besöker innefattade självklart en tur till Aten och dess sevärdheter. Men på Egina hittade vi ett av de det bäst bevarade doriska templen, Aphaeatemplet, som byggdes som model för konstruktionen av Parthenon.

Tredje besöket blev också till en ö. Hösten 2008 åkte vi till Rhodos en vecka. Självklart blev det en hel del sol och bad men vi hyrde även bil i tre dagar så att vi kunde utforska större delar av ön. Hann med en dagstripp till Turkiet också.

Aten fick ett till besök under en kryssning i Medelhavet våren 2014.

Under kryssning hästen 2017 blev det fyra stopp i Grekland. Vi besökte Olympia (Katakolon), Santorini, Pireus och Corfu.

Cypern

Denna partyö har jag bara varit på en gång. Men jag var inte alls där för att festa även om det blev lite sånt ändå. Vi hade träningsläger där våren 2002. Det var så härligt att så tidigt på våren få komma ut på så bra gräsplaner och i så skön värme. Dessutom fick man ju en bra solbränna till sommarkläderna skulle på här hemma.

Turkiet

Här har jag varit på riktigt snabba visiter. Åkte över dit från Samos i Grekland bara över en dag. En guidad tur runt Efesos, en gammal antik stad. Fick även se det som återstod av ett av världens sju underverk, Artemistemplet.

Andra besöket var också en dagsutflykt från Grekland, men den här gången från Rhodos till Marmaris. Besökte den stora basaren och strosade lite i hamnen.

Tredje gången blev det ett längre besök som gick till Istanbul en weekend våren 2012. Hann se Blå Moskén, Hagia Sofia, Galatabron, Stora Basaren, åka över till Asien, bada Hamam och njuta av att våren kommit lite längre än hemma.

Ungern

På en weekend i juni 2007 besökte jag Budapest. Hann med slottet och en hel del kyrkor men även zoo och ett nöjesfät

Kroatien

Var på semester i Zadar i fyra dagar under våren 2007. Fick se både vacker natur i bergen och vid havet samt en mysig stadskärna.

Under en kryssning i Medelhavet i juni 2014 blev det två stopp i Kroatien, först i Dubrovnik och senare i Split.

Största delen av sommarturen 2018 spenderades i Kroatien där vi bodde i Zagreb, Nin, Podgora, Vodice och Umag men besökte en hel del platser där emellan.

Slovenien

Sommaren 2018 besökte vi Postjonagrottona, slottet i Predjama och Ljubljana.

Italien

Sommaren 1990 bilade vi ner hit. Vi bodde i Lido di Ostia söder om Rom i två veckor i en lägenhet som vi lånat. Den här semestern bestod ganska mycket i sol och bad men även några besök till Rom och flera sevärdheter där så som Colosseum, spanska trappan och Fontana di Trevi.
Tog en dagstur över till San Remo på min semester i Nice hösten 2003.

Träningsläger våren 2005: Vi flög till Rom och gjorde en liten rundtur där. Sen blev det buss upp till Cervia strax norr om Rimini. Spenderade hela veckan med att träna och sola.

Under vår vårsemester 2007 spenderade vi 1,5 dag i Venedig. Gick runt över kanaler och på små torg och njöt.

I mars 2013 blev det en weekend till Rom då jag åter besökte de flesta sevärdheterna så som Colosseum, Spanska trappan, Pantheon, Fontana di Trevi och Peterskyrkan i Vatikanstaten. Hann även med en tur på zoo.

2014 blev det ett par dagar i Rom igen strax innan påsk.

Sensommaren 2014 blev det en kryssning som hade tre stopp i Italien. Vi besökte Neapel, Civitaveccia och Pisa.

Hösten 2015 blev det en kryssning som utgick från Rom och sedan hade tre stopp i Italien, nämligen i Palermo, Cagliari och Genua. Det blev små rundturer till fots eller turisttåg i dessa städer.

På vår bilsemester sommaren 2016 besökte vi Verona, Garda och Lecco vid Comosjön.

Vatikanstaten

Ett väldigt litet land på 0,438 km2. Det här landet kan man ju passa på att besöka när man ändå är i Rom. Vi gav oss även upp högst upp i kupolen på St Peterskyrkan.

2013 klättrade jag åter upp i Peterskyrkan och denna gång var jag gravid så det blev lite jobbigare.

2014 lyckades jag med att besöka Sixtinska kapellet för första gången då jag hindrats 2013 pga att det var konklav då.

San Marino

Några få timmar spenderade jag i detta lilla land under träningslägret i Italien 2005. Det blev lite turistande, lite shoppande och lunch.

Spanien

Det tog lång tid innan jag besökte detta stora semesterland. Första gången jag var här var påsken 2000. Det blev då en veckas semester i Alicante. En hel del sol, väldigt lite bad, en del shopping och så festande förstås.
Fick åka på en kort jobbresa till Barcelona tidig vår 2010. Vi trodde självklart att vi skulle få möta våren men tji fick vi. Det snöade massor för första gången på 40 år! Men dag två kom solen fram och vi hann se lite av staden. Dock har jag bestämt att jag måste åka tillbaka.

Tog en dagsutflyckt över till Sevilla när vi var på semester på Algarvekusten 2006

2010 lyckades jag med två besök i Barcelona. Det första var dock bara 1,5 dag i mars med jobbet och vi som trodde vi skulle få möta våren fick istället uppleva en ovanlig snöstorm. Därför bestämde jag mig för att förlänga sommaren med en resa hit i oktober igen. Denna gång blev det både mycket fritid, sol och god mat!

Hösten 2011 blev det en vecka på Teneriffa. En del turistande men även sol och bad.

2014 fick Spanien flera besök. Kryssningen i augusti utgick från Barcelona och gjorde ett stopp i Palma de Mallorca. Senare på hösten blev det en hel vecka på Mallorca och då reste vi runt en hel del. I december blev det sedan en kryssning runt flera av Kanarieöarna.

Kryssningen hösten 2015 hade tv&ating; stopp i Spanien, nämligen i Palma de Mallorca och Valencia.

Våren 2018 blev det en långweekend till Costa del sol. Vi bodde i Torremolinos Men reste runt en del med bil och tåg längs kusten.

Gibraltar

Under vår semester i Costa del sol 2018 passade vi på att åka över till Gibraltar. Strosade i stan och tog linbanan upp på klippan och tittade på utsikt och apor.

Portugal

På en ganska sen semester hösten 2006 åkte vi till Albufeira på Algarvekusten. Hann med att både sola och turista. Det blev en utflykt till Lissabon och även en tur över till Spanien.

Under kryssningen i december blev det ett stopp på Fuerteventura.

Sen vår 2018 gick tjejresan till Lissabon och trots att vädret inte var det bästa så hann vi med både turistande, shopping och partykvällar.

Malta

Var här på språkresa sommaren 1995. Det var varma och härliga tre veckor. Det var nästan för varmt för att plugga här, men det gick ändå ganska bra. Hit skulle jag vilja åka tillbaka på en ren solsemester. Det finns visserligen inte så många stränder när stan, men det är ju inte så långt att åka eftersom landet är mindre än Storsjön.

Det blev ett nytt besök här under en kryssning våren 2019.

USA

Det känns egentligen lite konstigt att säga att man besökt detta land eftersom det är så stort, men jag besökte två stora städer sommaren 2000. Först besökte min far och jag New York. Det finns en hel del saker att se i denna stad. Jag tror att vi lyckades se flesta av de kända på Manhattan. Vi besökte bland annat Empire state building, World trade center och frihetsgudinnan. Sedan gick turen vidare till Chicago. Där finns det ju också en del saker som man bör se när man ändå är där, till exempel Sears towers.

Utförde mitt examensarbete där under våren 2004. Var bosatt i Gainesville men gjorde utflykter därifrån så ofta jag hade tid. Besökte Tampa, Orlando och Fort Lauderdale. Tog en road trip från Gainesville till New Orleans i maj. På den resan passerade vi genom Alabama, Mississippi och nådde till slut vårt mål i Louisiana. En kort resa men en lång sträcka...
Sista veckan under min vistelse i Florida fick jag för mig att resa runt lite. Detta resulterade först i en vistelse på Disney World och sedan en road trip längs kusten norrut. Lyckades ta mig ända upp till North Carolina innan jag vände och körde hem igen.

Tog en riktigt kort semester till området kring Boston under våren 2005. På fem dagar hann jag besöka Massachusetts, Maine, New Hampshire, Vermont, Conneticut och Rhode Island. Dessutom hann jag med att shoppa och njuta av stunden.

Sommaren 2009 gjorde jag en av mina drömresor. Under 5 veckor bilade vi i USA. Vi började vår resa i San Francisco och avslutade den i New York. Där emellan hann vi med stora delar av Californien, Las Vegas, Route 66, Chicago, Niagarafallen och Washington.

Fick lite blodad tand så i slutet av sommaren 2010 bilade vi igen. Denna gång i 4 veckor i norra USA. Vi flög in efter några dagar på Island och landade i Seattle. Började med att åka norrut och göra en kort visit i Canada. Resan fortsatte sedan i sicksack österut och avslutades i Minneapolis. På denna resa blev det mycker natur och en hel del ödeområden.

Efter 11 år tyckte jag att det var dags för ett besök i New York och Manhattan igen. Denna gång gjorde jag staden med 2 tjejkompisar ett par dagar i mars 2011. Vi passade på att turista lite och besökte Rockefeller Center både på toppen och isen, åt en god lunch i Boat House i Central Park, åkte Staten Island färjan och tittade på Frihetsgudinnan, strosade i China town, gick på en Broadwayshow, besökte Bronx zoo och shoppade både på Manhattan och i New Jersey.

Sensommaren 2011 var det dags för bröllopsresa. Den blev till Alaska och Hawaii. Största delen av Hawaiivistelsen spenderades på Oahu men vi åkte även på kryssning och besökte Maui, Hawaii och Kauai.

Vår tjejweekend våren 2011 gav blodad tand så i maj 2012 var det dags för New York igen. Denna gång blev det mindre turistande och mer shopping. Hyrde bil på Manhattan och körde ut till en outlet. Det var lite spännande och nervöst att köra på Manhattan. Vi hann även med en dag i Brooklyn och Coney Island där vi åkte bergochdalbana och vadade i havet.

Hösten 2012 var det dags att "klara av" USA. Denna gång blev det en road trip med start och slut i Washington DC. På 15 dagar hann vi köra 600 mil och besöka 11 stater; Virginia, West Virginia, Tennessee, Kentucky, Arkansas, Mississippi, Alabama, Georgia, Florida, South Carolina och North Carolina. 50e staten jag besökte blev alltså Arkansas vilket delvis var målet med den här resan. Att vi sedan ändrade vår rutt lite så att det blev ett besök i min gamla studiestad Gainesville, Florida, gjorde inte resan sämre.

Canada

Vår Nordamerikavistelse 2000 fortsatte till Canada och staden Saskatoon. Därifrån tog vi bil i några timmar ut i ödemarken kändes det som. Men vi hittade till slut den lilla ort som vi skulle till. Vi åkte till Canada för att delta vid min kusins bröllop som vi blivit inbjudna till.

Under vår roadtrip 2010 passade vi på att besöka Vancouver i västra Canada. En mysig stad med en härlig strandpromenad.

Hösten 2016 kryssade vi upp från Boston till Quebec och sedan bilade vi från Quebec till Halifax.

Bahamas

En kort semester här under "springbreak 2004" är allt jag har gjort. Tyvärr såg jag inte så mycket av landet utöver stranden och bargatan, men solen värmde gott på dagarna och det var vackert.

Antigua och Barbuda

Vi klev i land i Saint John's men åkte snabbt söderut till Naval Dockyard och English harbour. Vi fortsatte upp på Shirley Heights och där gick vår taxi sönder. Vi fick vänta ett tag innan vi kunde få skjuts av en annan bil. Turen fortsatte till stranden där vi njöt av lugnet, utsikten och en åsnetur.

Barbados

Vi klev i land i Bridgetown på Barbados och promenerade till Mount Gay destillery där vi gick en rundtur som avslutades med romprovning. På eftermiddagen strosade vi runt ner till kanalen.

Dominica

Tog en tur upp i nationalparken och tittade först på Trafalgar Falls sedan på de varma källorna i Wotten Waven. Badade i Titou Gorge innan vi åkte igenom den botaniska trädgården och slutade vår tur på Morne Bruce Viewpoint.

Grenada

Vi promenerade upp till Fort George och tittade på utsikten. Sedan strosade vi runt i hamnen och tog det ganska lugnt. Besökte marknaden innan vi klev ombord igen.

Saint Kitts och Nevis

Tog en taxi upp till Brimstone Hill Fortress och tittade på byggnaderna och utsikten. Sedan spenderade vi eftermiddagen på ett café nere i hamnen.

Saint Lucia

Vi åkte katamaran längs västkusten och tittade på Pitons och badade. Sedan strosade vi runt i Castries och besökte marknaden.

Saint Vincent och Grenadinerna

Vi tog en taxitur runt ön. Först besökte vi Fort Charlotte och tittade på utsiken. Sedan strosade vi runt i den bor taniska trädgården innan vi fortsatte norrut längs västkusten. Besökte Walilabou Bay där de spelat in delar av Pirates of the Caribbean.

Trinidad och Tobago

Åkte till stranden Maracas Bay och spenderade dagen där. Han strosa lite i Port of Spain innan vi klev på båten igen.

Jamaica

Stannade i Montego Bay på en kryssning under våren 2020.

Mexico

Under en kryssning i Mexicanska gulfen april 2015 blev det två stopp i Mexico. Först besökte vi ön Cozumel där vi badade på en härlig strand. Sen gick vi i land i den lilla staden Costa Maya och tog en busstur inåt land och tittade på Mayaindianruiner.

Belize

Endast ett dagsstopp här under vår kryssning 2015. Vi stannade i staden Belize city som är den största staden i landet. Dock är det en ganska farlig stad sä vi höll oss i turistområdena.

Honduras

Ett stopp på ön Roatan under kryssningen våren 2015. Vi spenderade dagen på stranden och tittade på lite djur.

Venezuela

För att komma bort lite från höstmörkret åkte vi till Isla Margarita i november 2007. En vecka i solen laddade batterierna och bjöd på många sevärdheter. Dels åkte vi runt själva på ön med taxi men vi gjorde även en utflykt med jeep då vi kunde uppleva de mer svåråtkommliga delarna. Det blev även två utflykter med flyg, dels till världens högsta vattenfall i naturreservatet Canaima och till korallöarna Los Roches.

Kina

Var här på en intensiv semester hösten 2005. Besökte många sevärdheter i Peking och var även två dagar i Xian. Semestern avslutades med en del shopping men det hade behövts fler dagar till det.

2006 blev det en ny resa till Kina. Denna gång blev det till Shanghai och Suzhou. Blev inte lika mycket turistande den här gången utan mer shopping.

Japan

Under hösten 2019 reste vi runt lite i Japan. Det blev besök i Tokyo, Osaka, Kyoto och Okinawa. Vi hann besöka de stora sevärdheterna men tyvärr inte så många världsarv.

Thailand

I slutet av januari 2018 blev det en veckas solsemester i Kamala, Phuket. Veckan gick mest åt till att sola och bada men vi besökte även några städer och Big Buddha.

Mauritius

I slutet av april 2014 blev det ett par dagar på Mauritius östra sida i närheten av staden Flacq. En riktigt lugn och avslappnad semester med sol, bad och massage. De enda utflykterna blev en förmiddag till huvudstaden Port Louis för lite shopping och en tur till marknaden i Central Flacq.

Förenade Arabemiraten

Våren 2017 gjorde vi en kryssning i Persiska viken som började och slutade i Dubai. Där besökte vi soukerna, Dubai Mall och Burj Khalifa samt tittade på Burj al Arab och Palm Jumeirah. Under kryssningen blev det även ett stopp i Abu Dhabi och där besökte vi Sheikh Zayed stora moské.

Bahrain

Kryssningen gjorde ett stopp i Manama och vi tog en utflykt till Bahrain Fort innan vi gick runt i staden och besökte soukerna och Alcorniche.

Qatar

I Doha gjorde vi en busstur som tog oss till Souq Waqif, Katara och The Pearl. Det var häftigt att se falkarna på marknaden och fågelsjukhuset.

Tillbaka till sidan om mig